پخش عمده لوازم الکتریکی

رضا عبدی ۰۹۱۲۷۶۶۳۸۹۷

شرکت عبدی الکتریک

تهران، جاده شهریار

محافظ برق چیست

محافظ برق چیست

امکان است که این اتفاق برای شما افتاده باشد که یکی از دستگاه های برقی که دارای برد الکترونیک است، بر اثر عوامل متفاوتی مانند رعد و برق از دست داده باشید.

اما دیگر کمتر این اتفاق می افتد زیرا با بودن محافظ های برقی امکان از دست دادن دستگاه های برقی برای شما کمتر خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد محافظ برق، انواع محافظ برق، مزایا و معایب و … آشنا کنیم.

شما می توانید از طریق لیست قیمت انواع محافظ برق، با انواع محافظ آشنا شوید.

محافظ ولتاژ چگونه کار می کند

قبل از پرداختن به چگونگی کارکرد محافظ ولتاژ برق به تعریف کلمه های نوسان و شوک بپردازیم.

شوک الکتریکی نوعی جریان برق است که مانند آب داخل لوله میباشد. آب از یک سر لوله به سمت دیگر که به کمک فشار آب در حال حرکت است.( یعنی حرکت آب از فشار بالا به سمت فشار پایین). الکتریسیته هم به این روش عمل می کند، حرکت از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به سمت ناحیه‌های با انرژی پتانسیل الکتریکی پایین. در این مورد، از یک سر سیم به سر سیم دیگر جریان برق انجام می شود.

ولتاژ نوع اندازه گیری پتانسیل انرژی الکتریکی است، به ویژه اختلاف پتانسیل انرژی الکتریکی یعنی همان فشار برق می باشد. زمانی که ولتاژ برای حداقل 3 نانو ثانیه از حد معلمول بالاتر برود آنگاه شوک و به انگلیسی Surge کفته میشود.

به مثال بالا یعنی لوله آب برگردیم. که اگر فشار آب داخل لوله پیش از حد زیاد شود، لوله خواهد ترکید. این موضوع برای سیم کشی ها نیز مهم است که اگر ولتاژ سیم بیش از حد زیاد شود، به معنی اختلاف بسیار بالایی در پتانسیل الکتریکی از یک سو به سر دیگر است. و این نشان دهنده این است که برق دچار شوک خواهد شد. این عمل موجب گرم شدن سیم ها میشود و اگر به اندازه کافی گرما به حد نصاب برسد موجب آتش سوزی می شود.

محافظ ولتاژ یک وظیفه دارد، شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین می باشد.

همه ای محافظ های ولتاژ باید دارای پین اتصال به زمین باشند( پین سوم روی دوشاخه محافظ یا اتصال های فلزی بالا و پایین روی آن) و به یک نوع پریز دارای اتصال به زمین متصل شوند تا کارکرد درستی داشته باشند.

مجافظ ولتاژ چگونه کار میکند
محافظ ولتاژ برق چگونه کار می کند

محافظ برق چگونه کار می کند؟

محافظ برق، نوعی وسیله برقی است که می تواند در شرایط کم شدن ولتاژ برق و با زیاد شدن ناگهانی آن، وسایل برقی متصل به خود را از سیستم برقی جدا کند.

یک محافظ برق، زمانی که خاموش می باشد مدت زمان کمی طول میکشد تا به دستگاه ها و تجهیزات برقی مورد نظر شما، متصل شود و مدت زمان که صرف می شود تا ولتاژ این دستگاه را به میزان ثابت و تعریف شده برساند.

ورودی یک محافظ برق، برق شهری می باشد و خروجی آن به دستگاه شما متصل است.

اگر در شرایطی به هر دلیل، برق دارای بی ثابتی بیش از اندازه باشد محافظ میتواند جریان برق را قطع کند، زمانی که جریان برق به حد نرمال و ثابت خود برسد، اتصال برقرار خواهد شد.

کاربرد محافظ برق

امروزه تعداد متفاوتی از محافظ های الکتریکی یا برقی تولید میشود.

میتوان گفت شما می توانید بر حسب نیاز خود، محافظ مورد نظری را انتخاب کنید. محافظ برق و ولتاژ با توان های متفاوت طراحی و سپس تولید می شود و توانایی این را دارد از لوازم سنگین مانند یخچال ها و فریزرها، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری و غیره محافظت کند و حتی از لوازم سبک از قبیل تلفن همراه، مودم و کامپیوتر و غیز نیز محافظت می کند.

از محافظ‌های برق با توان مناسب می‌ شود برای حراست از سیستم‌هایی از قبیل کولرهای گازی و یا پکیج‌ها کمک بگیرید و یا برای حفاظت کردن از لوازم مختلف آشپزخانه، نوع مناسب آن‌ها را انتخاب و اقدام به خرید محافظ برق مناسب کنید.

و یکی از کابرد های مهم محافظ برق این است که درصد از بین رفتن لوازم الکتریکی را بر اثر ولتاژ پایین با بالا را کم می کند.

انواع محافظ برق

شناخت انواع محافظ های الکتریکی می تواند به شما در خرید بهترین مارک محافظ برق متناسب با نیاز شما کمک کند، بنابراین باید این قسمت را به درستی بخوانید زیرا ما انواع محافظ های برقی را برای شما معرفی کرده ایم.

تقریباً همه محافظ ها مدار هدف و عملکرد یکسانی دارند، اما تنها تفاوت در حداکثر توان خروجی و تعداد و نوع مخاطب است.

در این قسمت از مقاله با انواع محافظ های برقی آشنا خواهیم شد.

می توان گفت تقربیا همه محافظ ها یک هدف و عملکرد یکسانی دارد، اما فقط بک تفاوت است این هم حداکثر توان خروجی و تعداد و نوع مخاطب است.

شما میتوانید از قسمت انواع محافظ برق، با انواع محافظ برق آشنا شوید.

چرا توان محافظ برق برای ما مهم است؟

میتوان گفت دستگاه های الکتریکی موتوری و حرارتی میزان مصرف بالایی نسبت به دستگاه های غیر موتوری و غیر حرارتی دارند، واضح است که حداکثر توان خروجی محافظ ها باید با مجموع توان های دستگاه های متصل یکسان باشد.

  • محافظ های 1000 تا 2000 ولت آمپر ( بیشترین توان خروجی ) با کلید روشن و خاموش بهترین گزینه برای وسایل تقربیا کم مصرف تری مثل گوشی، مودم، کامپیوتر و … می باشد.
  • محافظ های 2000 تا 3000 ولت آمپر ( بیشترین توان خروجی ) بدون کلید روشن و خاموش بهترین گزینه برای یخچال و فریزر ها است که باید همیشه به برق متصل باشد.
  • محافظ های 3000 تا 5000 ولت آمپر ( بیشترین توان خروجی ) با کلید روشن و خاموش برای کولر های گازی و پکیج ها بسیار مناسب می باشد.
  • محافظ های حدود 6000 ولت آمپر ( بیشترین توان خروجی ) برای نصب بعد از کنتور منزل و یا در ورودی آشپزخانه با استفاده از ترمینال تهیه شده برای حفاظت کلیه وسایل آشپزخانه یا کل وسایل برقی منزل مناسب است.

حالا بریم سراغ انواع محافظ برق به طور کلی محافظ برق :

محافظ یخچال

محافظ یخچال ها باید تمام وقت به برق وصل باشند، بنابراین باید محافظی برای یخچال خود انتخاب کنید که از کیفیت بالایی و داری استاندارد برخوردار باشد و مفقود کلید خاموش و روشن باشد تا به طور تصادفی دستگاه خاموش نشود.

شما میتوانید از قسمت انواع محافظ دو خونه یخچال، را مشاهده کنید.

نمونه ای از محافظ دو خونه یخچال :

محافظ دو خونه یخچال
محافظ دو خونه یخچال

محافظ برق تلویزیون

بر عکس محافظ های برق برای یخچال ها، شما باید محافظی برای تلویزیون و سایر دستگاه های صوتی و تصویری انتخاب کنید که دارای کلید روشن و خاموش باشد تا بتوانید پس از استفاده از دستگاه آن را خاموش کرده و در مصرف برق صرفه جویی کنید.

شما میتوانید از قسمت محافظ 4 خونه و محافظ 6 خونه، انواع محافظ صوتی و تصویری را مشاهده کنید.

نمونه ای از محافظ های تلویزیون:

محافظ های صوتی و تصویری
نمونه ای از محافظ های تلویزیون

محافظ برق کولر گازی

انتخاب یک محافظ برقی مناسب برای کولرها بسیار مهم است، به دلیل اینکه در تابستان و در فصل سرما امکان ایجاد نوسانات برق وجود دارد، بنابراین شما باید یک محافظ برقی مناسب برای این بسته ها و کولرهای گازی تهیه کنید.

شما میتوانید از قسمت محافط تک خانه، با محافظ کولر گازی آشنا شوید.

نمونه ای از محافط کولر گازی

محافط کولر گازی
محافظ کولر گازی

در این مقاله به قسمت کمی از انواع محافظ برق پرداختیم.

مزایا و معایب محافظ برق

همان گونه که میدانیم هر محصولی مزایا و معایبی دارد در این قسمت به تعداد از مزایا و معایب محافظ برق خواهیم پرداخت.

  1. استاندارد: استاندارد بودن محافظ یکی مهم ترین مزایا محافظ است زیرا محافظ برق زمانی که استاندارد داشته باشد درصد سالم بودن لوازم خانگی هم بالا می باشد.
  2. جنس بدنه محافظ برق: در زمان خرید یک محافظ به جنس بدنه محافظ نیز باید توجه کرد و سعی کنید محافظی بخرید که محکم و نسوز باشد.
  3. اندازه کابل محافظ: در خرید محافظ به طول کابل توجه کنید و به اندازه مورد نظر با بیشتر بخرید که در آینده به مشکل بر نخورید.
  4. اتصال USB: امکان اتصال usb که در جدیدترین محافظ برق یافت میشود در واقع یک مزیت است، اما اگر محافظ شما اتصال USB داشته باشد می تواند بسیار مفید باشد.
  5. دکمه خاموش و روشن: اگر برای یخچال، محافظ خریدارای می کند حتما توجه داشته باشید که دکمه خاموش و روشن نداشته باشد زیرا یخچال باید همیشه روشن باشد اما اگر برای تلویزیون، محافظ خریداری می کند حتما توجه داشته باشید که دکمه خاموش و روشن داشته باشد.
  6. تعداد خروجی: سعی کنید محافظ خرید دارای کنید که حداقل بیشتر از دو خروجی داشته باشد تا فضا کافی برای دشتگاه ها متصل به آن باشد. معمولا برای یخچال دو خروجی است و برای تلویزیون 4 یا 6 خروجی کافی است.

بهترین برند محافظ برق

بهترین مارک محافظ برق و سه راهی ها از نظر عبدی الکتریک و مشتریان عزیز، آفر الکتریک می باشد.

بعد از آفر میتوان به محافظ های پارت نیز اشاره کرد.

دلیل اینکه می گوییم که آفر الکتریک یکی از بهترین محافظ برق است به این دلیل:

  • استاندارد بودن محافظ و سه راهی ها
  • ضمانت به مدت 3 سال
  • دارای مغز سرامیک
  • داری کلید خاموش و روشن
  • دارای کد استاندارد
محافظ 4خونه 3متری ارت دار پارت
محافظ 4خونه 3متری ارت دار پارت

تفاوت محافظ صوتی تصویری و تلوزیون

فقط یک تفاوت است آن هم در نوع کار و از نظر فنی هیچ تفاوتی ندارد.

به این معنی که تمام قطعات و ساختار و طراحی مدار در هر دو استفاده می شود. تفاوت فقظ در مقدار زمان اولیه می باشد.

برای یخچال و لوازم مانند او حدود 235 ثانیه یا بین 3 تا 5 دقیقه می باشد.

برای لوازم صوتی و تصویری کمتر از 90 ثانیه می باشد.

اگر از محافظ یخچال برای محافظ صوتی و تصویری استفاده کنیم، تنها تفاوت از برق ورودی می باشد که زمان بیشتری صرف می شود.

باید به این نکته توجه کرد که اهمیت زمان برای محافظ بسیار مهم است زیرا که زمان حادثه در شبکه برق یا به هر دلایلی دیگری که شرکت برق قطعی ایجاد کند و جریان، انرژی زیادی برای روشن کردن مدار وارد می کند و این قشار زیاد باعث قعطی برق می شود. یعنی برق در حدود یک یا دو دقیقه یا شاید کمتر از این زمان وصل شود و دوباره قطع شود.

این زمان، کمتر از زمان محافظ صوتی و تصویری است و دستگاه را روشن می کند و اینکه نقش تثبیت اولیه را نخواهد داشت.

نکنته مهم تر این که نوسانات شدید برق در لحاظات اولیه اتصال است.

ممنون از شما دوستان و مشتریان عزیز که تا آخر این مقاله همراه من بودین.

بنده رضا عبدی هستم از شرکت عبدی الکتریک

من رضا عبدی هستم از پخش عبدی الکتریک شما میتوانید از طریق تماس یا واتساپ محصولات مدنظر خود را سفارش دهید.

ممنون از شما بیننده عزیز که تا آخر این مقاله همراه ما بودین، برای اطلاع از آخرین اخبار موجودی به صفحه اینستاگرام و تلگرام مراجعه کنید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

درخواست مشاوره خرید عمده لوازم الکتریکی