پخش عمده لوازم الکتریکی

رضا عبدی ۰۹۱۲۷۶۶۳۸۹۷

شرکت عبدی الکتریک

تهران، جاده شهریار

انواع لامپ هالوژن

مقدمه

در طول تاریخ و بعد از اختراع برق توسط ادیسون افراد بسیاری سعی در یافتن راهی برای تولید روشنایی توسط لامپ های کم مصرف بودند. اولین لامپ کم مصرف توسط پیتر کوپر در اواخر سال 1890 اختراع شد، بعد ها انواع لامپ های کم مصرف بسیاری تولید شد که یکی از آن ها لامپ های زیبا و کم مصرف هالوژن هستند. در مقاله انواع لامپ هالوژن با این نوع لامپ بیشتر اشنا خواهید شد.

لامپ هالوژن چیست؟

حتما لامپ های رشته ای بسیار داغ را دیده اید که از لحاظ ظاهری، لامپ های درهم هستند و ظاهری زیبا دارند.

نوعی لامپ های رشته ای که از گازهای خنثی و فشرده و عناصری مانند هالوژن، ید و بروم برای تولید نور استفاده می شوند را لامپ هالوژن می نامند. این نوع لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای معمولی به دلیل راندمان بالا کیفیت نور بهتر و عمر طولانی تری نیز دارند. ترکیب رشته تنگستن و هالوژن منجر به واکنش شیمیایی به نام چرخه هالوژن می شوند.

لامپ های هالوژن را در صنعت لامپ تنگسن هالوژن، لامپ کوراتز هالوژن و لامپ هالوژن نیز می نامند.

تاریخچه لامپ های هالوژن با لامپ های رشته ای تقریبا یکسان است.در سال 1882 با استفاده از کلر از سیاه شدن لامپ ها جلوگیری می شد. درسال 1959 شرکت جنرال الکتریک یک لامپ تشکیل شده با ید را با نام تجاری لامپ هالوژن به ثبت رساند.

ساختار لامپ هالوژن

همانطور که پیش تر گفته شد لامپ هالوژن زیر دسته ای از خانواده لامپ های رشته ای می باشد، اما از لحاظ ساختاری، لامپ های هالوژن از نوع لامپ های رشته ای از ترکیب  یک رشته تنگسن و گاز هالوژن فشرده و مهر و موم شده در یک لایه شفاف تشکیل  شده است که یک لامپ اطراف ان را احاطه کرده است . طی یک واکنش شیمیایی و ترکیب گاز هالوژن و رشته تنگستن سبب تبخیر تنگسن و رسوب روی رشته می شود که این عمل علاوه بر افزایش عمر و مقامت در دمای بالای این محصول سبب شفافیت پوشش او نیز میشود.

به دلیل اندازه کوچک لامپ های هالوژن استفاده از آن ها در سیستم های نوری فشرده مانند پروژکتور مناسب می باشد و روشنایی مطلوبی را ایجاد می کند.

ساختار لامپ هالوژن

لامپ هالوژن چگونه کار می کند

عملکرد یک لامپ هالوژن مشابه عملکرد یک رادیاتور حرارتی است به این معنی که نور با گرم کردن یک جامد تا دمای بسیار زیاد باعث تولید نور می شود ، پس به نسبت گرما میزان روشنایی ساطع شده تغییر می کند.

لامپ های هالوژن شامل طیف پیوسته ای هستند و بد نیست بدانید که حدود 85 درصد نور ساطع شده توسط لامپ هالوژن در ناحیه مادون قرمز، حدود 20 تا 15 درصد در ناحیه مرئی و کمتر از 1 درصد در ناحیه فرابنفش قرار دارد.

لامپ های هالوژن می توانند با گاز پر شده استاندارد و با توان مشابه لامپ های رشته ای اما در دمای بیشتر بدون از ازست دادن عمر خود تولید نور کنند.

ویژگی لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن مدل پیشرفته تر لامپ های رشته ای ال ای دی هستند که با وجود نور مناسب و زیبایی که به محیط می دهند، خوشبختانه برق چندانی مصرف نمی کنند و به اصلاح کم مصرف هستند.

ویژگی دیگر این لامپ طول عمر آن نسبت به باقی لامپ های کم مصرف می باشد. به خاطر اندازه کوچک و سبک بودن و رنگ های آرامش بخش در نورپردازی های مکان های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لامپ هالوژن

همانطور که گفته شد استفاده از لامپ های هالوژن در مکان های مختلف بلامانع می باشد و در ساختمان ها، منازل، دکور فروشگاه های مختلف ، جواهر فروشی (به صورت رفلکتور آیینه ای که برای جلوه بیشتر طلا و جواهرات) طراحی دکوراسیون داخلی، سقف و دیوار ، نمای ساختمان ها، چراغ های اتومبیل ها،حتی در فضاهای باز مثل خیابان ها کاربرد های زیادی دارند.

این نوع لامپ ها در طراحی ها به صورت توکار و روکار نور جداب و چشم نوازی در محیط منعکس می کند و در طراحی مدرن بسیار رایج است.

Ceiling with lamps.

انواع لامپ هالوژن

از نظر تکنولوژی لامپ های هالوژن به 3 دسته کلی تقسیم می شوند: لامپ هالوژن ال ای دی (LED)، لامپ هالوژن (COB) ، لامپ هالوژن (SMD)

لامپ هالوژن ال ای دی LED

لامپ هالوژن ال ای دی LED

لامپ هالوژن سقفی یا LED همانطور که از اسمشان پیداست در سقف ساختمان های مسکونی، مغازه ها ، دکوراسیون داخلی و … کابرد فراوان دارند و برای دکوراسیون بسیار مناسب هستند و بهترین انتخاب برای روشنایی و پرنور کردن خانه و ساخت دکوری شیک میباشد.

این لامپ ها از دیودهای نورافشان ساخته شده اند که از اجتماع این دیودها با جریان الکتریکی نور تولید میشود. این لامپ ها با وجود نور مناسب مصرف برق زیادی ندارند و اشعه های مضر و گرمای زیاد نیز تولید نمی کنند.

لامپ هالوژن COB

لامپ هالوژن COB

لامپ های هالوژن COB  (مخفف Chips on board) که از چیپ های الکترونیکی نصب شده روی بردساخته شده اند، مانند لامپ های ال ای دی بسیار پرنور و کم مصرف هستند. عمر این نوع لامپ ها زیاد است و در لامپ های سقفی توکار بسیار استفاده می شود. این نوع لامپ یک فناوری پیشرفته است که از اجتماع تراشه های ال ای دی روی برد ساخته می شود. لامپ های cob نسبت به لامپ های smd و ال ای دی راندمان بالاتری نیز دارند.

این لامپ مصارف مختلفی دارد به طور مثال در انواع وسایل نقلیه، چراغ های راهنمایی و گوشی موبایل استفاده می شود.

نکته مهم در مورد این نوع لامپ ها این است که به دلیل وجود مس در لامپ سی او بی هنگام شکسته شدن به هیچ وجه با دست آن را لمس نکنید.

لامپ هالوژن SMD

لامپ هالوژن SMD

لامپ هالوژن SMD مخفف SURFACE MOUNTED DEVICE  به معنی قطعات نصب شده روی سطح هستند و در اوایل سال 1960 ازطریق تکنولوژی لامپ ال ای دی dip ، ساخت تراشه های لامپ smd آغاز شد.

لامپ های Smd شامل 3 بخش بدنه (با شکل های مختلف حبابی، پروژکتور، پنلی)  درایور یا مبدل یکسو کننده و برد ال ای دی( از جنس آلومینیوم، پلاستیک یا سرامیک) می باشند.

ویژگی منحصر به فرد این لامپ تنوع در رنگ بوده و از 3 دیود در تراشه آن استفاده شده است که هر کدام از این تراشه های smd دارای طیف نوری RGB هستند (رنگ قرمز، سبز و آبی) که این مزیت باعث ترکیب نگ های بسیاری در این نوع لامپ با تکتولوژی مدرن می باشد.

 این لامپ ها بسیار پرکاربرد می باشند و در لامپ های کوچک و چراغ های خیابانی چشمک زن، نورپردازی سقف ها (سقف های کشسان مدرن)، نور خودروها و حتی گلخانه ها  بسیار به کار می رود.

خرید لامپ هالوژن

نکاتی  که لازم است برای انتخاب و خرید لامپ هالوژن مناسب در نظر گرفت عبارتند از:

ولتاژ،روشنایی و رنگ، شکل و اندازه، نوع پایه، محل نصب

ولتاژ: برای اندازه گیری ولتاژ لامپ هالوژن از 2 وسیله مخصوص می توان استفاده کرد:

اندازه گیری ولتاژ پایین بین 12 تا 24ولت : ترانسفورماتور

اندازه گیری ولتاژ خطی 120 تا 130 ولت : فیکسچر

نوع پایه: پایه های رایج لامپ هالوژن ولتاژ پایین: G4,GU4,GU5,GY6,35.

پایه های رایج لامپ هالوژن ولتاژ خطی: GY8,G9,GU10,RSC

پایه های لامپ هالوژن

 محل نصب: محل نصب لامپ های هالوژن نیز به نسبت استفاده آن ها متفاوت است. برای مثال لامپ هالوژنی که در نورافکن فضای بیرون نصب می شود بزرگتر و لامپ های مورد استفاده برای روشنایی های توکار کوچکتر هستند.

روشنایی و رنگ لامپ هالوژن:

برای تعیین روشنایی صحیح لامپ هالوژن باید تعداد وات مصرف شده اندازه گیری شود.

تست خروج نور

برای اندازه گیری روشنایی کلی لامپ هالوژن از لومن و برای اندازه گیری روشنایی جهت دار از کاندلا استفاده کنید.

رنگ های لامپ هالوژن

رنگ لامپ های هالوژن متنوع هستند که عبارتند از: “سفید روشن، سفید گرم، سفید ملایم”  اگر قصد خرید این نوع لامپ برای خانه خود دارید حتما به این نکته دقت داشته باشید.

برای اطمینان از فیک نبودن لامپی که خریداری می کنید حتما به برچسب روی محصول دقت فرمایید. همچنین توجه به توان لامپ و شار نوری خالی از لطف نیست.

 نشان استاندارد بین المللی و ملی رو لامپ نیز نشانه خریدی مطمئن می باشد.

انواع رنگ لامپ هالوژن

لامپ هالوژن سقفی

جدید ترین نوع لامپ هالوژن که امروزه در دکوراسیون داخلی و صنعت روشنایی به دلیل کیفیت نورخوب، مصرف برق پایین و طول عمر بیشتر نسبت به لامپ های رشته ای بسیار محبوب می باشند لامپ های سقفی هستند.

در ادامه به معرفی دو نوع لامپ هالوژن سقفی پرداخته ایم:

لامپ هالوژن سقفی توکار

همانطور که گفته شد از لامپ های هالوژن در پنل های سقفی توکار که در سقف ها و دیوار ها کاربرد دارند نیز استفاده می شود. منظور از توکار نصب هالوژن در سقف های کاذب می باشد که خود لامپ در داخل سقف و شیشه لامپ بیرون قرار می گیرد.

لامپ هالوژن سقفی توکار مربع

لامپ هالوژن سقفی توکار استوانه ای

لامپ هالوژن سقفی توکار استوانه ای

هالوژن های 3 حالته نیز از نوع توکار هستند که با رنگ های زیبایی در بازار موجود می باشند.

لامپ هالوژن سقفی روکار

هالوژن های سقفی روکار برای نصب روی سطح سقف استفاده می شود و روشنایی مناسبی را در فضا ایجاد می کنند. در نصب این نوع هالوژن قابلیت تنظیم آن را در جهت دلخواه داریم.

این نوع هالوژن ها در 2 حالت ثابت و متحرک گزینه خوبی برای دکوراسیون های داخلی و معماری های مدرن می باشد و کاربرد آن البته با ولتاژهای کم در اطراف سقف های کشسان بسیار چشم نواز می باشد.

نصب این نوع هالوژن در سقف های کوتاه چندان جالب نمی باشد و باعث شلوغی فضا می شود پس بهتر است در فاصله ی مناسب و هم اندازه به هم نصب شوند تا جلوه ی خاصی را به محیط شما هدیه دهند.

قاب کریستالی لامپ هالوژن

قاب کریستالی هالوژن نیز نوع دیگری از لامپ های هالوژن جدید می باشد که به دلیل زیبایی و جلوه ی آن در طرح ها و شکل های دایره، مربع و … در سقف، کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارد.

مزایا و معایب لامپ هالوژن

مزایا

  • ویژگی بارز و کوتاه برای لامپ های هالوژن: (کوچک ،سبک و آسان برای تولید)
  • دارای طیف گسترده از مدل ها و اشکال مختلف.کیفیت مناسب نور برای مکان های مختلف( حتی در آب و هوای بد یا مرطوب)
  • طول عمر مفید و زیاد: شاید یک لامپ رشته ای معمولی تنها 1000 ساعت عمر کند اما روشنایی یک لامپ هالوژن می تواند بیش از 2500 ساعت دوام بیاورد.
  • تنوع در رنگ و نور آرامش بخش سفید آن در مقایسه با لامپ های رشته ای به رنگ نارنجی
  • تغییر تنظیمات روشنایی: توانایی دیمر کردن (کم و زیاد کردن نور) این قابلیت برای خانه و رستوران که نیاز به نور متفاوت در شرایط مختلف میباشد بسیار عالی است.
  • کم مصرف در استفاده از انرژی الکتریکی
  • قیمت پایین و مقرون به صرفه

معایب

  1. محدود در پراکندگی نور
  2. اجزای پنهان لامپ
  3. حساسیت سطوح لامپ (اگر دست شما هنگام تعویض لامپ به سطوح شیشه ای آن برخورد کند، چربی موجود در دستتان باعث کاهش عمر این لامپ می شود.)
  4. 4.    وجود گاز سمی هالوژن (در صورت شکسته شدن با دستتان تماسی برقرار نکنید.)

بهترین برند لامپ هالوژن

در حال حاضر لامپ های هالوژن با برند های مختلفی دربازار موجود می باشد که بهترین هارا برای آشنایی و بررسی قیمت به شما معرفی کرده ایم

لامپ هالوژن افراتاب

برند افراتاب همیشه پیشتاز در تولید محصولات روشنایی با کیفیت و با دوام به خصوص انواع لامپ افتابی و مهتابی بوده است

لامپ هالوژن مهند

شرکت مهند نیز پیشرو در تولیذ لامپ های ال ای دی هستند . انواع مختلف لامپ و پنل را نیز تولید میکند و به دو صورت مهتابی و آفتابی به بازار عرضه میکند.

لامپ هالوژن دلتا

لامپ هالوژن اپتونیکا

لامپ هالوژن پی جی تی

قیمت لامپ هالوژن

قیمت لامپ های هالوژن به نسبت نوع، توان، اندازه، روشنایی و حتی برند آن در بازار متفاوت می باشد که برای استعلام قیمت بهترین نوع آن می توانید از مشاوران فروش عبدی الکتریک کمک بگیرید تا لامپ هالوژن مورد نیاز شما را با توجه به فضا و محیط مورد نظر و بودجه شما پیشنهاد دهند.

همچنین می توانید به لیست قیمت لامپ هالوژن نیز مراجه کنید و بهترین لامپ هالوژن موجود در بازار را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنید.

تمامی محصولات شرکت عبدی الکتریک دارای گارانتی می باشند.

روش نصب لامپ هالوژن

نصب لامپ های هالوژن با توجه به محیط و نحوه استفاده از آن ها متفاوت است. برای مثال نصب هالوژن های سقفی توکار و روکار.

نصب هالوژن در بعضی از سقف ها مانند رابیتس احتیاج به سیم کشی اولیه ،گچ کاری و در مرحله اخر نصب هالوژن می باشد که روش نصب نیز نسبت به سوکت آن متفاوت است.

اما در سقف ها های ام دی اف و کامپوزیت نصب هالوژن و سیم کشی آن بعد از اجرای سقف انجام می گیرد.

پیشنهاد نویسنده به شما خواننده عزیز این است که نصب لامپ های هالوژن را به افراد ماهر مثل برق کار متخصص بسپارید و از نورپردازی و زیبایی این لامپ مدرن در منزل یا محیط کار خود لذت ببرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

درخواست مشاوره خرید عمده لوازم الکتریکی