پخش عمده لوازم الکتریکی

رضا عبدی ۰۹۱۲۷۶۶۳۸۹۷

شرکت عبدی الکتریک

تهران، جاده شهریار

فیوز مینیاتوری چیست؟

در تمامی ساختمان ها، برق و استفاده از آن بسیار مرسوم است. حال در استفاده از برق، اقداماتی صورت می گیرد که برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار می باشد.

فیوز مینیاتوری یکی از الویت های اصلی در صنعت برق می باشد که در این صفحه به طور کامل، از صفر تا صد این دستگاه کوچک را برایتان شرح می دهیم.

عبدی الکتریک، همیشه راهنماست.

فیوز مینیاتوری چیست؟

یک قطع کننده و جدا کننده مداری اتوماتیک می باشد که هنگامی که ولتاژ بالایی بخواهد از آن عبور کند و به سیستم برقی آسیب برساند، مدار آن قطع می شود.

از فیوز های مینیاتوری برای محافظت از جریان های قوی و حتی نوسانات برقی می باشد. زمانی که بار اضافی به این فیوز می رسد و یا اتصال های کوتاهی رخ می دهد، قطعی در این فیوز اتفاق میوفتد و دستگاه های برقی را در امان نگه می دارد.

اگر فیوز شما به اصطلاح بپرد، شما می توانید پس از حل مشکل نوسانات و اتصالات، به صورت دستی عملکرد فیوز را به حالت قبلی موکول کنید.

کلید فیوز چیست؟

کلید فیوز چیست؟

کلید نوعی قطع کننده مدار و همینطور جدا کننده می باشد.

از کلید فیوز برای جلوگیری از ولتاژ های اضافی در مدار تاسیسات استفاده می شود تا اجازه ندهد، ولتاژ اضافی بر روی نول بماند.

زمانی که برق به صورت اتصال کوتاه مدت است و یا جریانات برق کم و زیاد می شود، می تواند به تمامی وسایل های الکتریکی، آسیب برساند، کلید فیوز با قطع کردن عبور جریان برق، کمکی برای نجات وسایل الکترونیکی انجام می دهد.

توجه :لازم به ذکر است که از این نوع کلید های فیوز، نباید به صورت دائم و یکسره به عنوان کلید کنترل کننده، برای قطع و وصل کردن برق استفاده نمود.

انواع فیوز مینیاتوری

فیوز های مینیاتوری به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. به اصطلاح، به این دسته بندی ها کلاس نیز می گویند.

انواع فیوز مینیاتوری عبارت است از :

  • کلاس D: این نوع فیوز های مینیاتوری کلاس D در مصارف صنعتی سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. فیوز های کلاس D در صنعت های خاصی همچون، ساخت و تولید مولد های اشعه ایکس، تجهیزات ترانسفور و همینطور در صنعت سیم پیچی های بزرگ به کار گرفته می شود. در این کلاس از فیوز ها، قطعی برق پس از عبور 10 الی 20 برابر جریان نامی اتفاق می افتد و این فیوز، نسبت به سایر کلاس های دیگر، قطعی طولانی تری دارد.
  • کلاس C: فیوز های مینیاتوری کلاس C اغلب در مکان های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از پر طرفدارترین فیوز های برق می باشند که با عبور 5 الی 10 جریان نامی از مدار، اتصال را قطع می کنند. این فیوز های کلاس D مناسب موتورها و سیم پیچ های کوچک می باشند و در مراکز تجاری برای لامپ های فلورسنت قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است که این نوع کلید های کلاس C به فیوز های کندکار مینیاتوری نیز معروفند.
  • کلاس B: این نوع از فیوز های کلاس B برای ساختمان های مسکونی بسیار مناسب می باشند و در سریع ترین ممکن، جریانات اضافی برقی را تشخیص می دهند و سپس جریان را قطع می کنند. کلید های میناتوری کلاس B اغلب برای بارهای مقاومتی برقی استفاده می شوند. زمانی که بار 3 تا الی 6 برابر جریان نامی را حس کند، خود به خود جریان را قطع می کند، که بدین ترتیب برای مصارف خانگی بسیار مفید است.
  • کلاس K: این کلاس از فیوز مینیاتوری، یکی از قدرتمند ترین فیوز های موجود می باشد که در موتور های سنگین و حساس به برق،مورد استفاده قرار می گیرد. حساسیت این فیوز نسبت به بار اضافی، بسیار بالا می باشد و تا لحظه ورود جریان اضافی، سریعا برق را قطع می کند. لازم به ذکر است که هنگام اتصال های کوتاه، همانند فیوز های کلاس C و D واکنش نشان می دهد.
  • کلاس Z: این نوع از فیوز در مدار هایی که حساسیت بسیار بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد، چراکه در لحظه، نوسانات جریان برقی را تشخصی می دهد و سریعا اتصال را قطع می کند و دیگر نمی گذارد برقی داخل دستگاه نفوذ کند و باعث سوختگی و اتصال آن شود.

انواع کلید فیوز مینیاتوری

انواع کلید فیوز مینیاتوری

در تیتر قبل، شما با کلاس های فیوز مینیاتوری آشنا شدید، حال در این مبحث می خواهیم انواع کلید فیوز مینیاتوری را هم برایتان شرح دهیم.

کلید مینیاتوری AC

اول اینکه این نوع کلید های فیوز، با نام های صنعتی کلید مینیاتوری جریان برق متناوب نیز در تیپ های B، C و همینطور D شناخته می شوند. این نوع کلید ها به هیچ عنوان نباید در مدار DC مورد استفاده قرار بگیرد.

در اتصال این دو به یکدگیر تبعاتی بوجود می آید که ناشی از عدم قطع اتصال کوتاه مدت این دو کلید است.

این کلید ها در انواع مختلفی همچون تک پل و دو پل ساخته می شوند.

فیوز مینیاتوری دو پل چیست ؟

فیوز میناتوری دو پل، نوعی از کلید قطع و اتصال اتوماتیک برقی می باشد که در مقابل نوسانات جریان برق، به درستی عمل می کند و با قطع مدار واکنش نشان می دهد.

کلید مینیاتوری DC

در کلید های AC موج جریانی وجود دارد که از صفر می گذر، اما کلید میناتوری DC اینگونه نیست.

لازم به ذکر است که قطع در اتصال کلید میناتوری DC سخت تر از AC می باشد.

کلید های میناتوری DC قادر هستند که تا ولتاژ های 300 ولت را برای هر یک از پل هایشان تحمل کنند.

فیوز سه فاز چیست ؟

این فیوز برای خاموش کردن مدار هایی می باشد که بسیار ساده هستند و در صورت بروز نوسانات برقی، بلافاصله برق را قطع می کنند تا دیگر به وسایل برقی آسیبی نرسد.

عمر مفید فیوز مینیاتوری چقدر است ؟

تمام این مسئله رابطه مستقیمی با سازندگان و برند های معتبر فیوز های مینیاتوری دارد.

فیوز های ساخت برند افراتاب و هیوندای یکی از برترین انواع فیوزها می باشند که عمر مفید آنها نسبت به سایر فیوز های مینیاتوری بالاتر می باشد.

می توان به جرئت عمر مفید این فیوزها را بالای 5 سال دانست.

قیمت فیوز مینیاتوری در بازار امروز چقدر است ؟

هر شرکت تولید کننده ای، قیمت های بخصوص خود را بر اساس هزینه انجام شده و زمان صرف شده برای تولید، تعیین می کند.

پس بنا بر این نمی توان قیمت واحدی را برای این محصول در نظر گرفت. اما اگر دنبال میانگین قیمتی فیوز مینیاتوری هستید و می خواهید از جایی که تنوع فیوز مینیاتوری بالایی دارد، قیمت این محصول را بدست آورید، به صفحه قیمت فیوز مینیاتوری مراجعه کنید و در آنجا لیستی از تمامی فیوز های موجود را ببینید و نتیجه قیمتی کل آن را میانگین بگیرید.

ساختار و نحوه عملکرد فیوز های مینیاتوری

خب می خوام این مبحث رو بهتون ساده توضیح بدم تا از پیچیدگیش کم کنم.

اول اینو بگم که فیوز از یک قاب محکم به دورش و یک عایق مناسب برق در داخلش ساخته و طراحی شده.

نحوه عملکرد آن با استفاده از کلید زنی و سوئیچ کردن می باشد که با استفاده از سیم های ورودی و خروجی عمل می کند.

در شرایط های معمولی، فیوز فقط برق را قطع و وصل می کند، اما هنگامی که نوسانات برقی داخل مدار آن شوند، کلید خودکار آن برق را عبور نمی دهد و اتصال را قطع می کند تا به سایر دستگاه های متصل به برق آسیبی نرسد.

جدول فیوز مینیاتوری

جدول فیوز مینیاتوری

نمادهای فیوز مینیاتوری

نمادهای فیوز مینیاتوری

چرا فیوز مینیاتوری میپره ؟

سیم کشی های معیوب، اتصال های غیر متعارف، فشار به فیوز برق و همینطور نوسانات ناشی از جریان برق، علت رایج پریدن فیوز می باشد.

کلاس انرژی فیوز مینیاتوری چیست ؟

کلاس های D، C، B، Z و K از جمله کلاس های انرژی فیوز مینیاتوری می باشند که در این صفحه به طور کامل این کلاس ها را شرح داده ایم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

درخواست مشاوره خرید عمده لوازم الکتریکی